CPH PIX: Fra Stanley Kubrick til Béla Tarr og fra amerikansk minimalisme til iransk techno-apokalypse

Under årets CPH PIX-festival byder Jazzhouse på en enestående koncert med Mihály Víg – den visionære komponist bag musikken til den ungarske mesterinstruktør Béla Tarrs film. Víg opfører musik fra en række Tarr-film i selskab med en til lejligheden særligt sammensat strygerkvartet. Op til festivalen byder Jazzhouse og CPH PIX også på audiovisuelle koncerter med den amerikanske minimalist Jon Gibson og det eksperimenterende iranske projekt Sote samt opførelse af Wendy Carlos’ udødelige score til Stanley Kubricks ‘A Clockwork Orange’ fremført at The Will Gregory Moog Ensemble.

Mihály Víg opfører musik fra Béla Tarrs film med strygerkvartet

04/10, kl. 20.00 – Mihály Víg w. Strings Performing Music From the Films of Béla Tarr

Igen i år samarbejder Jazzhouse med filmfestivalen CPH PIX, der finder sted 28. september til 11. oktober, og det er med stolthed, at vi netop har offentliggjort et helt særligt samarbejde. 4. oktober opfører den ungarske komponist Mihály Víg sin fantastiske musik til Béla Tarrs film live i Jazzhouse sammen med en til lejligheden særligt sammensat strygerkvartet bestående af Lisa Marie Vogel (violin), Maria Martine Jagd (violin) Pauline Hogstrand (bratsch) og Nicole Hogstrand (cello). Sammen opfører de længere uddrag fra mesterværkerne ‘Werckmeister Harmonies’ og ‘Satantango’ (sidstnævnte spiller Víg i øvrigt selv med i). Aftenen vil desuden byde på en række kortere stykker og strygerkvartetter.

Med sin brede interesse for teater, poesi og billedkunst og sin bredt funderede musikalitet, der trækker på både klassisk musik, folkemusik, jazz og rock, har Víg formået at skabe en rig og fortættet musik med stærke temaer og masser af stemning. En stemning, der emmer af en melankoli, som på næsten sublim vis skaber en symbiose med Tarrs sort/hvide-landskaber, der ofte skaber en apokalyptisk fornemmelse. Det er også en musik, der har ageret inspiration for andre filmkomponister. F.eks. har Nick Cave og Warren Ellis ladet sig inspirere af Víg i deres arbejder med filmmusik.

En aften i Stanley Kubricks og ‘A Clockwork Orange’s tegn

24/09, kl. 20.00 – A Clockwork Orange: Stanley Kubrick in Concert

Fans af Stanley Kubricks mesterværk ‘A Clockwork Orange’ og Wendy Carlos’ ledsagende og visionære score kan roligt glæde sig, når Jazzhouse lægger hus til The Will Gregory Moog Ensembles fortolkning af Carlos’ isnende synth-musik d. 24 september.

Will Gregory kendes fra sit orkester Goldfrapp, hvor han som komponist står bag den karismatiske sangerinde Alison Goldfrapp. Den musikalske opførelse af ’A Clockwork Orange’ ledsages af en visuel komposition af John Minton, der er en fast del af Portishead, og medlemmerne fra The Moog Ensemble har som de få kontakt og adgang til komponisten Wendy Carlos, der ikke har vist sig offentligt siden start-80’erne. Scoret til ’A Clockwork Orange’ af Wendy Carlos (dengang Walter Carlos) blev helt uhørt solgt i mere end én million eksemplarer, da det udkom i forbindelse med filmens premiere i 1971, og betegnes med rette som en klassiker på højde med filmen. Wendy Carlos formåede at kombinere klassisk musik og synths i skræmmende effektiv symbiose, der sammen med brugen af den såkaldte vocoder skabte en lyd, der har inspireret et utal af kunstnere siden.

Koncerten er en del af Kubrick Festival 2017, der kulminerer samme weekend, hvor Stanley Kubrick: The Exhibition åbner på GL. STRAND. Af samme årsag vil Kubricks familie være til stede ved koncerten. ’A Clockwork Orange – Stanley Kubrick In Concert’ præsenteres af Jazzhouse, CPH PIX, SNYK og artFREQ med støtte fra Nordea-fonden.

Audiovisuel persisk techno-apokalypse

09/09, kl. 20.00 – Sote presents ‘Sacred Horror In Design’ with Tarik Barri (IR)

9. september kan du opleve en unik blanding af eksperimenterende elektronisk musik, traditionelle persiske instrumenter og vilde visuals, når iranske Ata ‘Sote’ Ebtekar byder på sit audiovisuelle værk ‘Sacred Horror in Design’. I den bølge af spændende elektroniske kunstnere, der udspringer af Iran, er Sote, alias Ata Ebtekar, uden tvivl en af de mest produktive og interessante. I starten af 2017 inviterede Berlins CTM Festival ham til at sammensætte et særligt audiovisuelt værk til festivalen. Det resulterede i værket ‘Sacred Horror in Design’, der af Sote selv beskrives som en ‘Persian techno apocalypse’. Tanken har været at tage udgangspunkt i traditionelle persiske instrumenter og musiktraditioner og fremvise deres skønhed, samtidig med at de traditionelle elementer vrides og drejes i dystre og futuristiske former – en persisk folkemusik til fremtiden?Med sig har han de to iranske musikere Arash Bolouri og Behrouz Pashaei samt den anerkendte audiovisuelle kunstner Tarik Barri (Thom Yorke m.fl.). Koncerten præsenteres i samarbejde med PROTON.

Amerikansk minimalist opfører banebrydende værk

14/09, kl. 20.00 – Jon Gibson’s Visitations (US)

14. september kan vi byde på et møde med den amerikanske minimalisme-pioner Jon Gibson. Gibson var med til at grundlægge et af minimalismens absolutte mesterensembler, Philip Glass Ensemble, som han har optrådt med i 45 år. Han medvirkede ligeledes på premieren af Terry Rileys banebrydende hovedværk, ‘In C’. Han har også medvirket på flere af Steve Reichs skelsættende kompositioner samt på flere af Arthur Russells plader, ligesom han har samarbejdet med navne som La Monte Young, Harold Budd og Ravi Shankar. Ja, CV’et er bestemt i orden. Jon Gibson er dog også en markant komponist i egen ret og kendes ikke mindst for det banebrydende debutalbum ‘Visitations’, der udkom på Philip Glass’ label Chatham Square i 1973 og som betragtes som et hovedværk i minimalismen. Netop ‘Visitations’ er genstand for det ensemble, som Gibson nu har samlet. Ensemblet genfortolker ‘Visitations’ omarrangeret for modular synths. Som noget særligt opføres musikken til en screening af Gibsons egen 16 mm-eksperimentalfilm ‘One Way’, der også stammer fra 70’erne og som præsenteres som et rituelt road trip gennem hypnotiske amerikanske ørkenlandskaber. Der bliver altså tale om en aften, som i både billede og lyd fører én dybt ind i den amerikanske minimalismes hjerte.