Bisse x Keiji Haino + Ying-Hsueh Chen - Jazzhouse

tirsdag 07. november

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 230 dkk inkl. gebyr

Medarrangør: G((o))ng Tomorrow, smash!bang!pow!

Facebook event

Koncerten finder sted på Lille VEGA.

G((o))ng Tomorrow, smash!bang!pow! og Jazzhouse præsenterer et enestående møde mellem det japanske støj-ikon Keiji Haino og den ekstraordinære danske sangskriver Bisse.

Kom med til en koncert, hvor alt kan ske: Det japanske støjmusik-ikon Keiji Haino møder det nyeste skud på stammen af store danske sangskrivere: Bisse, som på rekordtid har taget alle med storm med sin grænsesøgende stil, tankevækkende tekster, 6 hjerter til livet og hele 7 anmelderroste albums på kun 2 år.

65-årige Haino og 29-årige Bisse bor på hver sin side af jorden. De er begge musikalske fænomener med en ekstraordinær magi i deres performances, et uforglemmeligt look og unikt udtryk. Tirsdag den 7/11 går de på scenen i Lille Vega til en vaskeægte once-in-a-lifetime koncert.

Selvom Keiji Hainos og Bisses musikalske universer kan forekommer langt fra hinanden, har de en kompromisløs nerve til fælles. En evne til at fængsle publikum med et dybt personligt univers, der aldrig lader sig diktere af vanetænkning og middelmådighed.

Haino kendes som en af vor tids væsentligste støjkunstnere, hvis performances ofte tager lytteren ud i grænseoverskridende soniske egne. Keiji Hainos tilspidsede og helt enestående tilgang har gjort ham til en yndet samarbejdspartner med nogle af den eksperimenterende musiks mest markante skikkelser som Peter Brötzmann, Oren Ambarchi, Stephen O’Malley, Jim O’Rourke og mange andre. Oprindeligt var han dog dybt inspireret af den psykedeliske rockmusik, og under hans sidste besøg i Danmark viste det sig også, at han var fan af ingen ringere end Povl Dissing. Hvilket førte til en idé hos Jazzhouse og G((o))ng Tomorrow om at invitere ham til at arbejde sammen med en af vor tids mest markante danske skjalde. Og her var Bisse et oplagt bud på en personlighed, som både har en fod i den dansksprogede folk-tradition og forbinder den med mere excentriske og eksperimenterende greb.

Bisse har med sin uhyre produktivitet og sit enestående sangskrivertalent efterhånden slået sit navn fast som en uomgængelig dansk kunstner. En forvandlingskugle, som – skønt han efterhånden nærmest er blevet folkelig og optræder her, der og alle vegne – på ingen måder er blevet tæmmet eller forudsigelig. Lige nu er han aktuel med sit seneste album, ‘19.06.87’, der griber tilbage til barndommens land. Hele albummet blev for nylig fremført live i Jazzhouse i en overdådige blomsterscenografi. Soundvenue skrev: ”I de bedste stunder kan man, ud af det nye album, skimte en sangskriver, der runger i alle hjørner af Danmark, både i tekst og melodi, mens han stadig kradser, river og flår i os.”

Hvad der kommer til at ske, når Keiji Haino og Bisse mødes til denne helt unikke koncert i Lille VEGA, er svært at spå om. Alt kan ske, når de to excentrikere mødes, men mon ikke vi kommer til at opleve en koncert, der også netop kradser, river og flår.

Ying-Hsueh Chen
Inden koncerten med Keiji Haino og Bisse kan man opleve solo-koncert med Ying-Hsueh Chen. Ying-Hsueh Chen er en visionær og alsidig slagtøjsspiller af høj international kaliber kendt for hendes overbevisende fortolkninger af ny musik. Hun er af taiwanesisk oprindelse og haft haft bopæl i Danmark siden 2006. Trods sin unge alder har Ying-Hsueh allerede vundet adskillige priser. Mest bemærkelsesværdigt vandt hun i 2011 Nordiske Komponisters Koncertkonkurrence. I 2009 vandt hun også første pris i legatkonkurrencen for solister på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

G((o))ng Tomorrow er en årlig festival i København
G((o))ng Tomorrow er en årligt tilbagevendende festival i København for ny, eksperimenterende musik og lydkunst på tværs af genrer og i mødet med andre kunstarter. I år finder festivalen sted fra 3. – 11. november, hvor fremsynede kunstnere fra Danmark og udlandet præsenterer den sidste nye eksperimenterende musik og lydkunst i mødet med andre kunstformer på forskellige venues i hele København. G((o))ng Tomorrow arrangeres af SNYK – genreorganisationen for ny, eksperimenterende musik og lydkunst.

Læs mere på www.gongtomorrow.dk

Jazzhouse