Sote presents 'Sacred Horror In Design' with Tarik Barri (IR) - Jazzhouse

lørdag 09. september

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 120 dkk inkl. gebyr

Medarrangør: PROTON, CPH PIX & G((o))ng Tomorrow

Facebook event

Oplev en unik blanding af eksperimenterende elektronisk musik, traditionelle persiske instrumenter og vilde visuals, når iranske Ata ‘Sote’ Ebtekar byder på sit audiovisuelle værk ‘Sacred Horror in Design’, der var et af højdepunkterne på dette års CTM Festival i Berlin. Med sig har han de to iranske musikere Arash Bolouri og Behrouz Pashaei samt den anerkendte audiovisuelle kunstner Tarik Barri (Thom Yorke m.fl.). Præsenteres i samarbejde med PROTON, G((o))ng Tomorrow & CPH PIX.

I den bølge af spændende elektroniske kunstnere, der udspringer af Iran, er Sote, alias Ata Ebtekar, uden tvivl en af de mest produktive og interessante. Hans evne til at kombinere komplekse elektroakustiske strukturer og mikrotonale forløb med hypnotiske polyrytmer og folkemusikalske elementer gør ham til en unik stemme på den internationale scene for elektronisk musik og lydkunst. Han er da også bredt anerkendt og har udgivet musik på toneangivende selskaber som Warp, Sub Rosa, Opal Tapes m.fl., ligesom han har optrådt på bl.a. Berghain, Unsound Festival og Cafe Oto. Han har desuden selv været med til at  grundlægge festivalen SET i Teheran.

I starten af 2017 inviterede Berlins CTM Festival ham til at sammensætte et særligt audiovisuelt værk til festivalen. Det resulterede i værket ‘Sacred Horror in Design’, der af Sote selv beskrives som en ‘Persian techno apocalypse’. Tanken har været at tage udgangspunkt i traditionelle persiske instrumenter og musiktraditioner og fremvise deres skønhed, samtidig med at de traditionelle elementer vrides og drejes i dystre og futuristiske former – en persisk folkemusik til fremtiden?

‘Sacred Horror in Design’ vakte stor opsigt på CTM, og det er da også et imponerende værk, som man nu får mulighed for at opleve i København, når Jazzhouse sammen med PROTON, G((o))ng Tomorrow og filmfestivalen CPH PIX præsenterer det.

Med sig har Sote de to iranske musikere Arash Bolouri og Behrouz Pashaei. Begge er dybt engagerede på Teherans musikscene. Pashaei spiller i flere bands, ligesom han fungerer som producer. Desuden optræder han hyppigt med billedkunstnere og komponerer musik til film. I ‘Sacred Horror in Design’ spiller han på det traditionelle persiske instrument setar – et strengeinstrument i lut-familien. Bolouri har fordybet sig i både filosofi og i den traditionelle iranske musik og er en ekspert på santoor – et traditionelt dulcimer-lignende instrument med 72 strenge, som han også spiller på i denne sammenhæng.

Sidste medlem af opsætningen i Jazzhouse er den storslåede audiovisuelle kunstner Tarik Barri. Han har gennem mange år høstet stor international anerkendelse for sine originale værker, der søger en syntese mellem det visuelle og det auditive. Barri udvikler selv software, der kan forløse hans visioner, og han har udstillet og optrådt på bl.a. DEMF, Sonic Acts, Ars Electronica, CTM Festival, TodaysArt, Berlin Atonal, MIT Media Lab og EMPAC. Han er en eftertragtet kunstner, der er blevet inviteret til at samarbejde med navne som Thom Yorke, Nicolas Jaar og Monolake, og nu altså også Sote.

Glæd dig til denne ambitiøse techno-apokalypse, der blander mikrotonal elektronisk musik, persiske traditioner og visuals af en anden verden. En koncertoplevelse langt ud over det sædvanlige.

In English
In a new commission titled ‘Sacred Horror in Design’ and premiered to great success at this year’s CTM festival, Ata ‘Sote’ Ebtekar collaborates with celebrated audiovisual composer Tarik Barri (Monolake, Thom Yorke, Nicolas Jaar) and performers Arash Bolouri (santoor) and Behrouz Pashaei (setar) on a project merging electronics with traditional acoustic instruments for a ‘Persian techno apocalypse.’ The project takes on the paradoxical task of preserving the beauty of tradition while bending and morphing existing patterns into unique shapes that may eventually become another form of folklore in the future. Nano particles build micro structures, which in turn construct macro networks in a mega system for a magical, textural multi-timbral environment.

Jazzhouse