06/04

STORE SCENE

Moor Mother (US)

Køb billet

Thursday kl. 20:00

Dørene åbner kl. 19:00

100 dkk inkl. gebyr

Hårdtslående protestmusik til det 21. århundrede fra aktivist, digter og musiker Moor Mother, der har taget anmelderne med storm med sine noise-montager og dystopiske rap.

Trods sin på alle måder kompromisløse og dystopiske musik strøg Moor Mother ind på på stort alle de større musiktidsskrifters årslister i 2016, fra Pitchfork og Vice til Spin og The Wire. Sidstnævnte sætter albummet "Fetish Bones" i top-5 sammen med David Bowie og Autechre, ligesom Jazz Right Now kårede albummet til årets bedste.

 

Med anarkistisk sindelag, sampler Moor Mother alt fra Fugazi til Alice Coltrane, som bliver trukket ud og brudt op, og forvandlet til tætte, kompakte noise-landskaber. Et flux af lyde, der strækker sig over momenter af harsh noise til hastige lydinfernoer som hun rapper over og som sender tankerne mod Shabazz Palaces og Death Grips.

 

Siden 2012 har Camae Ayewa under sit musikernavn, Moor Mother, uploadet ikke mindre end 18 nye udgivelser på sin bandcamp. Genrebetegnelserne er hendes egne hjemmelavede, ofte meget rammende, neologismer som "slaveship punk", "afrofuturist electronics" eller "witch rap".

 

Camae Ayewa er foruden musiker også aktivist og digter – og hendes poesi danner det lyriske univers som hendes noise-montager har formet kulissen til. Teksterne kredser om det at være racegjort, underklasse kvinde i USA, om vold, sexisme og racisme. Som musikmagasinet Spin har skrevet om hendes musik, så er det "protestmusik, der faktisk kan give genlyd i det 21. århundrede."

 

Det er på ingen måde et glansbillede, der tegnes i Moor Mothers tekster og selvom Camae Ayewa er inspireret af eksempelvis Sun Ras afrofuturisme, så er der nærmere tale om et futuristisk dystopia. "Trying to save my black life by fetishizing my dead life / Fuck, get away from me / You can see my dead body at the protest," rapper hun over singlen "Deadbeat Protest" fra det seneste album "Fetish Bones", der er udkommet på pladeselskabet Don Giovanni, og som for alvor har placeret hende på det internationale musikkort.

 

En bemærkelsesværdig kunstner og radikal stemme, som vi er begejstrede for at præsentere i Jazzhouse!

 

Sagt om Moor Mother:

 

“Moor Mother might be the most radical – even the most useful – Afrofuturist artist to  emerge for years. Fetish Bones works not just as an atlas and an archive but as a  mausoleum, housing the bones of those who have fallen along a bloody trail  stretching all the way back to 1886.”

– WIRE 

 

“Her music is deliberately raw and unfiltered, like human feelings”

– FADER